Repülőtér: Közkívánatra elmarad
2011. május 18. szerda, 21:12 Közéleti hírek

Jelenleg nem a hasznosítás céljáról, hanem inkább annak az intenzitásáról vagy mértékéről kell beszélni, hiszen az ma már tisztán látszik, hogy egy veszprémi székhelyű nemzetközi repülőtér nem tud versenyképes alternatívává válni Budapest és Bécs között.

Ezt Porga Gyula közölte lapunkkal. A megyeszékhely polgármesterét a veszprém-szentkirályszabadjai repülőtérrel kapcsolatos hasznosítási lehetőségekről kérdeztük, mivel ma már egyértelmű, hogy a tervezett repülőtér nem valósul meg a területen. (Mint arról lapunkban már beszámoltunk, a megyei bíróság első fokon meghozott részítéletében megállapította, hogy jogszerű volt Veszprém és Szentkirályszabadja önkormányzatoknak az a tavaly szeptember 15-ei döntése, miszerint elállnak a BudaWest Zrt.-vel, a szentkirályszabadjai repülőtér tulajdonosával kötött szerződéstől. Azaz a volt katonai repülőtér így visszakerül a két település tulajdonába.)

 
Almádiban a légtérvédők kezdettől tiltakoztak a repülőtér létesítése ellen, féltve a balatoni települést a zaj- és környezeti ártalmaktól (Napló archív)

Porga Gyulát arról is kérdeztük, lesz-e lehetőség a repülőtéri funkciótól eltérő hasznosításra, hiszen a 2005-ös kormányhatározat, mely a területet ingyenesen átadta az érintett önkormányzatoknak, a tulajdonbavétel feltételeként többek között a repülőtér kialakítását is megjelölte.

Veszprém polgármestere közölte, a város egyes területi egységeinek használatára vonatkozóan a hatályos rendezési és a szabályozási tervben foglaltak érvényesek, ehhez illeszkedően a város rendelkezik jóváhagyott integrált városfejlesztési stratégiával is. Ezeknek a dokumentumoknak az elfogadása hatósági eljárás és társadalmi egyeztetés során történik, az ezekben foglaltakat az önkormányzat nem módosítja. Jelenleg nem a hasznosítás céljáról, hanem inkább annak az intenzitásáról vagy mértékéről kell beszélni, hiszen az ma már tisztán látszik, hogy egy veszprémi székhelyű nemzetközi repülőtér nem tud versenyképes alternatívává válni Budapest és Bécs között. Ennek több oka is van, ám kettőt megemlítve ki kell emelni, hogy egyrészt a válságot követően kérdésessé vált a cargo- és logisztikai szolgáltatásokat igénybe vevő fizetőképes kereslet megfelelő jelenléte, másrészt - ami talán még fontosabb - a megyeszékhely nem kíván a környező települések lakóinak kinyilvánított véleményével szemben fejleszteni.

Arról, hogy a terület hasznosítására milyen források állnak rendelkezésre, a polgármestertől megtudtuk, a két érintett önkormányzat, tehát Veszprém és Szentkirályszabadja között még nem született megállapodás, de a külső források bevonása mellett szólnak inkább érvek. Ugyanakkor, miután a vállalt fejlesztés elmaradt, és ez elsősorban a beruházó magatartására vezethető vissza, jelenleg a per lezárására várnak. 

Most az első számú cél, hogy a tulajdonjogra vonatkozó igényeiket érvényesítsék a repülőtérben érintett önkormányzatok. A keresetben ugyanakkor a kötbérre és egyéb pénzügyi kötelezettségek megállapítására vonatkozó kéréseket is megfogalmaztak a megyei bíróság irányába. Utóbbiakra az elsőfokú ítélet nem tért ki, és ez - sajnos - egy elhúzódó peres vitát sejtet. Az érintett területet ez nem teszi vonzóvá a befektetők számára még akkor sem, ha az önkormányzatok ismét birtokba kerülnek, akár már 2011-ben  - vetett fel egy újabb problémát Porga Gyula.

Forrás: Napló