Ugrás a fő tartalomhoz

Digitális élmények az egykori Dimitrovban

Közéleti hírek - 2024.10.04.

Meghívták a szerdai bejárásra a vármegyeszékhelyen lévő Code Digitális Élményközpontba azokat az embereket, akik az épületben dolgoztak, mely évtizedeken át Dimitrov – Veszprém Megyei Művelődési Központ néven működött. Tíz évig üresen állt, most új funkciót kapott. Az átadást decemberre tervezik.  

Porga Gyula, Veszprém polgármestere örömének adott hangot, hogy a bejárásra eljöttek a ház egykori dolgozói. – Megható látni, hogy visszatértek egykori munkahelyükre, vélekedett.

Markovits Alíz, az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program vezérigazgatója kiemelte, régi tervük volt egy digitális élményközpont létrehozása, amilyet az EKF program képviselői és a város vezetői láttak más országokban, de Veszprémben ehhez nem állt rendelkezésre anyagi lehetőség. – Örvendetes, hogy ez az épület a kultúra háza volt évtizedeken át, és továbbra is ezt a feladatot látja el – hangsúlyozta a vezérigazgató. 

Az intézményt Lamos Péter, a beruházás kivitelezését irányító Veszprém 2030 Kft. ügyvezető igazgatója és Tóth Adorján, az intézmény operatív vezetője mutatta be. Beszéltek egyebek mellett a teljes átalakításról, a világszínvonalú hang- és fénytechnikáról, a korszerű infrastruktúráról, az akusztikus álmennyezetről. – Nagyon szeretem ezt azt épületet, összegzett Tóth Adorján.

Fenyvesi Ferenc egykori igazgató is felidézte emlékeit a bejáráson, illetve Nagy Lizetta, aki ruhatárosként dolgozott a házban a megnyitón, 1973. november 6-án.

Mint ismert, az egykori művelődési központban alakították ki a Code Digitális Élményközpontot, amely immerzív digitális tartalmak bemutatására alkalmas terekkel rendelkezik. A nézőt körülvevő, magával ragadó élményt adó, high-end projektorokkal előállított vizuális és audio-élményterek mára a leglátogatottabb nemzetközi attrakciók közé kerültek Európa számos országában és a tengerentúlon, Ázsiában, Japánban, a Közel-Keleten is, és hamarosan Veszprémben is.

Az épület földszintjén a kiállítótér állandó és ideiglenes digitális és analóg installációk bemutatását teszi lehetővé, az első emeleten lévő 400 négyzetméteres, hatszögletű egykori színházterem, a Hexagon többnyire 360 fokos, immerzív vetített előadások helyszíneként szolgál majd. A Hexagonban a tervek szerint hibrid rendezvényekre is sor kerül, például színházi és zenei eseményeknek biztosítanak keretet a vetítések. Az egykori színpad, illetve a kulisszák mögötti terület egy 60 négyzetméteres teremmé alakítva 180 fokos, interaktív, háromdimenziós vetítésekre, illetve vetítésekkel kísért előadásokra alkalmas egyszerre 25-30 látogató számára. A Code nem titkolt célja egy olyan modern, a mai technológiákra épülő kulturális turisztikai attrakció létrehozása, ami képes Veszprémbe folyamatosan látogatókat vonzani. 

A volt Dimitrov több mint tíz évig üresen állt. Az EKF-ben fontosnak tartották, hogy egy régi, használaton kívüli épületet renováljanak és töltsenek meg élettel, számítva a lakosságra, a helyi művészekre. Egy olyan alkotótér lesz, ahol különböző művészeti ágak képviselői egymás mellett működnek. Helyet kapnak zenei produkciók, hangstúdió, képzőművészeknek, fotósoknak, filmeseknek, vizuális művészeknek alkotóműhelyek. Itt működik a komplex zenei képzéseket nyújtó Hangár Könnyűzenei Központ, közösségi terek, amelyek az itt alkotó művészeknek, civil közösségeknek adnak helyet. A cél az, hogy az alkotóközösségek 2023, az EKF-évad után is fennmaradjanak.

Képgaléria itt >>

Forrás: Napló
Kép: Fülöp Ildikó