Ugrás a fő tartalomhoz

Veszprémben a legkiválóbb pedagógusok tanítanak

Közéleti hírek - 2025.06.06.

Bagi Péter, Czukelter Ildikó Zsuzsanna, Irányi László és Mágedliné Kiss Eleonóra vehették át a Ranolder-díjakat a város pedagógusnapi ünnepségén. Miniszteri elismeréseket és a dr. Borsi Lőrinc-emlékplakettet is átadták.

A pedagógusok tanítása egy életre szól, egy életen át elkísér – fogalmazott Porga Gyula polgármester a Lovassy gimnázium tornacsarnokában megrendezett ünnepségen csütörtökön. Mint mondta, a veszprémi pedagógusok hivatásuk szeretetteli, felkészült gyakorlói, gyermekeink lelkének és életének alakítói. Méltatta azokat az óvodapedagógusokat, tanítókat, tanárokat, nevelőket, akik a hamarosan véget érő tanév kihívásaival megküzdve legjobb tudásuk szerint viselték gondját a rájuk bízott gyerekeknek.  Az éveken, évtizedeken át kitartó tanító munkát végző pedagógusok a legnagyobb tiszteletet érdemlik, amiért emberséget, tudást, és az élethosszig tartó tanulás szenvedélyét adják át növendékeiknek.

A polgármester úgy értékelt: a veszprémi oktatási intézmények ebben a tanévben is kimagasló teljesítményt nyújtottak, a kiváló tanárok kiváló diákokat nevelnek, akik kiválóságuk gyümölcseit később aztán megosztják közösségünkkel. Pedagógusnak lenni tisztesség, emberség és felkészültség. Porga Gyula hangsúlyozta: Veszprémben a legkiválóbb szakemberek tanítanak az intézményekben, és ennek a tudomány, a kultúra és az oktatás városában csaknem ezer éves hagyománya van.

 Az önkormányzat Ranolder-díját ebben az évben négyen vehették át: Bagi Péter, Czukelter Ildikó Zsuzsanna, Irányi László  és Mágedliné Kiss Eleonóra.

Bagi Péter a Lovassy László Gimnázium testnevelő tanára, életének kétharmadát az intézményben töltötte. 1974-1978 között diákként volt az iskola polgára, majd 1984 óta megszakítás nélkül tanít az iskolában. Az eltelt 40 tanévben mindig elkötelezetten végezte munkáját, a tantestület meghatározó tagja. Az ő testnevelés óráit látogatta többek között Kiss Balázs és Rasovszky Kristóf is.

Testnevelő tanárként először az atlétikára majd a labdajátékokra koncentrált, ennek köszönhetően sokszor képviselhették diákjaink az iskolát különböző sportágak országos döntőiben. Kezdetben a kosárlabda élvezett prioritást, majd a labdarúgás. Az utóbbi években a röplabdacsapattal és strandröplabdában érték el kiemelkedő eredményeket a versenyzői. Az iskolai túramozgalomban szervezőként is részt vesz, akár gyalog, akár kerékpárral. Az iskolai sítábornak is hosszú ideje szervezője.

Az intézményen belül hosszú ideig töltött be középvezetői helyet. A testnevelés munkaközösség vezetőjeként tagja volt az iskola tágabb vezetőségének, a munkaközösségvezetők tanácsának. Az Arany János Tehetséggondozó Programban osztályfőnökként, majd 2004-től iskolai programfelelősként is részt vett. A program a hátrányos helyzetű családok tehetséges gyermekei számára biztosított lehetőséget a gimnáziumi tanulmányokhoz. Aktív résztvevője és több esetben szervezője az iskolai szabadidős, sport és művészeti programoknak. Kapcsolatot tart az iskola volt diákjaival, akik pedagógus pályára készülnek, így is segítve, előkészítve a generációváltás zavartalanságát a testnevelők körében. A Lovassy Alapítvány a Jövőért alapítvány kuratóriumi tagjaként mindig felelősséggel és az iskolai élet egészét átlátva hozott döntéseket a fejlesztések támogatásánál. Pedagógusi pályáját a Lovassy László Gimnáziumban a tanév végén nyugdíjazással befejezi.

Czukelter Ildikó Zsuzsanna Veszprémben született, a Lovassy László Gimnáziumban sikeres érettségi vizsgát tett, majd 1983-ban megkezdte óvónői tanulmányait a Soproni Óvónőképző Intézetben. Diplomaszerzés után 1 évet töltött Veszprémben a 2. sz. Összevont Óvodában, majd férjével Velencére költözött és a gárdonyi, majd az agárdi óvodában helyezkedett el. Itt olyan alkotó óvónői közösségbe került, amely meghatározta a báb- és a dramatizálás, a művészeti tevékenységek iránti elköteleződését. Zilahi Józsefné „Óvodai nevelés játékkal, mesével” című programjának szellemiségét hozta magával Agárdról, amikor 1994-ben visszaköltözött Veszprémbe. A Bóbita Óvodában folytatta óvónői munkáját. Már abban az évben csatlakozott az óvoda Báb-munkaközösségéhez, melynek évtizedeken át tagja és 2004-től vezetője volt. 
A gyerekek iránti elkötelezettsége, hivatástudata, empátiája folyamatos önképzésre, továbbképzésre ösztönözte. Szakmai fejlődésében egyre inkább hangsúlyossá vált a különböző hátrányokkal küzdő gyermekek felzárkóztatására, fejlesztésére irányuló szándék. Az esélyteremtés, hátránycsökkentés és támogatás munkájának szerves részét képezi.  2017 szeptemberétől a Bóbita Óvoda Hársfa Tagóvodájában dolgozik, és 2023 szeptemberétől tagóvoda igazgatóként vezeti az óvoda közösségét.  Családja és az óvoda mellett Ildikó életének másik fontos színtere és meghatározó közössége a Veszprém Város Vegyeskara, melynek 2014 óta lelkes tagja.

Irányi László 1987-ben lépte át először iskolája kapuját, mint az Alumíniumipari, Vegyipari és Híradástechnikai Szakközépiskola elsős tanulója. 1991-ben szerzett vegyész technikusi oklevelet. További tanulmányait az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán folytatta, ahol 1991-1996 között elvégezte a történelem tanári szakot, mely mellett okleveles paleográfus és levéltáros végzettséget is szerzett. A diplomák megszerzése után útja visszavezetett korábbi iskolájába. A történelem mellett filozófiát, társadalomismeretet, jogi ismereteket is tanított. Volt osztályfőnök, munkaközösségvezető és sok éven keresztül támogatta a diákok közösségi életének szervezését, DÖK segítőként. Osztályfőnökként kiemelkedő tevékenységet folytatott, mindig nagy gonddal segítette a tanulókat tehetségük, emberségük kibontakoztatásban. Időközben közoktatásvezetői szakvizsgát tett és felkérték igazgató-helyettesi feladatok ellátására. 2008-ban az intézmény nagyrabecsült előző igazgatója, Sándor László, rábízta az intézményt. Irányi László az elmúlt 16 évben ennek szellemében, a nagymúltú iskola hagyományainak megtartásával, de a kor elvárásaihoz való igazodással vezette a közösséget. Alapelve, hogy az iskola a gyerekről szól, de csak akkor tudunk közösen, hatékonyan eredményeket elérni, ha a tanárok is jól érzik magukat benne. Nagy figyelmet fordított arra, hogy minden tanévben legyenek közösségi rendezvények a diákok és tanárok számára egyaránt.
Irodája nyitva állt mindenki előtt, diákok, tanárok bátran kereshették ügyes-bajos dolgaikkal, ötleteikkel, mindenkit meghallgatott és igyekezett empatikusan együttműködni. Munkabírása példaértékű, még igazgatóként is sok feladatot vállalt át helyetteseitől. Különösen sokat tett az iskola image-nek kialakításában, a tanulói és tanári közösségi élet megszervezése terén és az iskola egykori diákjaival való kapcsolat fejlesztésében. Nagy hangsúlyt helyezett az iskolai hagyományok ápolására. Öregdiákoknak szervez iskola-életet bemutató rendezvényt évről-évre 2019 óta Ipari napja elnevezéssel. Igazgatói munkája mellett, a kötelezően elvárt óraszámon felül vállalt rendszeresen órákat, hogy taníthasson. Imád tanítani, tanítványai visszajelzései alapján kiválóan tud is. Szaktanári munkáját egy vérbeli vegyész és levéltáros precizításával végzi, és ezt várja el diákjaitól is.

Mágedliné Kiss Eleonóra 1986-ban, a Szombathelyi Tanárképző Főiskolán szerzett magyar-orosz szakos diplomát. Pályafutását a veszprémi Bem József Általános Iskolában kezdte. 1993-ban, 32 éve lett a Gyulafirátóti Általános Iskola pedagógusa. 1999-ben igazgatóhelyettes lett. Ebben a felelősségteljes és szerteágazó feladatban segítette őt a Budapesti Műszaki Egyetemen kitűnő minősítéssel megszerzett közoktatási vezető szakirányú képesítése. 2005-ben újabb tanári diplomát szerzett a veszprémi Pannon Egyetemen etika, ember- és társadalomismeret szakon. 2007-2022-ig terjedő intézményvezetői munkája során kezdeményezője és aktív részese volt annak a hagyományteremtő és fejlesztő munkának, melynek eredményeként a Gyulaffy László Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola gazdag hagyományokkal rendelkező, sokszínű pedagógiai tevékenységet folytató, barátságos légkörű, a szülők közössége által támogatott és elismert intézmény lett. Mágedliné Kiss Eleonóra vezetői tevékenységének meghatározó jellemzője az innovációk megvalósítása. Nagy hangsúlyt fektetett az intézménye arculatát meghatározó német nemzetiségi tagozat munkájának támogatására és az ökoiskolai tevékenység kiteljesítésére.
Munkájával nemcsak az intézményét fejlesztette, hanem diákok, kollégák és családok generációira volt hatással. Vezetőként, pedagógusként és emberként is kivívta környezete megbecsülését. Munkássága maradandó nyomot hagyott, és biztosak lehetünk benne, hogy példája tovább él iskolája és tanítványai szívében.

Mágedliné Kiss Eleonóra a Ranolder-díj mellett Pintér Sándor belügyminiszter elismerő oklevelét is átvehette. Ugyanezt a elismerést kapta Tóth Emese is.

Tóth Emese, a Veszprémi Dózsa György Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola magyar – etika szakos tanára, hivatásának legkiválóbbjai, legelkötelezettebbjei közé tartozik. Ezt bizonyítja a pályán eltöltött közel 33 év kimagasló minőségi munkája, melyet a gyerekek és a közösség érdekében végzett és végez.

A Laczkó Dezső Pedagógus Nyugdíjas Klub által alapított dr. Borsi Lőrinc-emlékplakettet Iványiné Kovács Erzsébetnek ítélték oda. Erzsébet 2017-ben csatlakozott a Laczkó Dezső Pedagógus Nyugdíjasklubhoz. Magyar szakos tanárként, könyvtárosként dolgozott Balatonalmádi, Fűzfőgyártelep iskoláiban. Egy súlyos betegség félbevágta a pedagógiai pályáját, de miután felépült ismét a pályán töltötte életét. A klubba való belépése után szívesen segített a különböző irodalmi műsorok összeállításában és a műsorok tolmácsolásában. Első nyilvános szereplése 2018 őszén volt, ahol egy ötfős csapat tagjaként a megyei Mátyás-vetélkedőn képviselte a klubot. Megemlékezett a Trianoni tragédiáról, amelynek centenáriuma egybeesett a klub 45 éves évfordulójával. Kirándulásokat szervezett, felvállalta a segítő kapcsolathálózat szervezését, mellyel a rászoruló, nehezen mozgó, egyedül élő klubtársaikat támogatják. Létrehozta a Laczkó Dezső Pedagógus Klub Messenger-csoportját is, amit azóta is gondoz. A kulturális életből a kezdetektől kivette a részét. Első helyezést ért el az „Őszidő Nyugdíjas Fesztivál” versmondó versenyén. Irodalmi évfordulók alkalmából rendezett versenyek tagjaként a Petőfi vetélkedőn első helyezést, az Ady vetélkedőn pedig második helyezést ért el csapatban. A klubba lépése óta a kirándulások elmaradhatatlan résztvevője.

A pedagógus-napi ünnepséget a Cholnoky Mozgásművészeti Stúdió táncosai tették még emlékezetesebbé műsorukkal.

Forrás: Vehír.hu
Kép: Domján Attila

Vissza az oldal tetejére >>