Anyakönyvi ügyek
1. Újszülöttek anyakönyvezése
Újszülöttek anyakönyvezésére a születés helye szerinti anyakönyvvezető az illetékes. A veszprémi Csolnoky Ferenc Kórházban született újszülötteket a kórház jelenti be. Az intézeten kívül született újszülötteket kell a szülőknek bejelenteni.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 07.30 – 16.00 óráig.
Intézeten kívül született gyermek bejelentéséhez szükséges dokumentumok:
– felelős személy által kiállított igazolás intézeten kívüli születésről
– anya által aláírt élve születési jegyzőkönyv
– anya és apa érvényes személyazonosító igazolványa és lakcímkártyája
– házassági anyakönyvi kivonat vagy teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat
Alkalmazandó jogszabályok:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20) Korm. rendelet
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- az intézeten kívüli szülésről szóló 35/2011 (III.21.) Korm. rendelet.
2. Házasságkötés/bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése
A házasságkötési szándékot vagy a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítését (azonos nemű állampolgárok között) a pár személyesen, együttesen jelentheti be. Házasságkötés esetén a hivatalos jegyzőkönyv felvétele és a házasságkötés időpontja között minimum 30 napnak el kell telnie. Veszprémben péntek délelőtt a Szeglethy-teremben (Kis-házasságkötő terem), szombat délután a Kossuth-teremben és a város közigazgatási területén belül kihelyezett helyszínen lehet házasságot kötni és bejegyzett élettársi kapcsolatot létesíteni.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 07.30 – 16.00 óráig.
A várakozás elkerülése érdekében előzetes időpontfoglalás szükséges.
Bejelentkezéshez szükséges dokumentumok:
– érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél vagy vezetői engedély
– lakcímkártya
– születési anyakönyvi kivonat
– elvált/özvegy családi állapot esetén családi állapot igazolás.
Alkalmazandó jogszabályok:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- a bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról szóló 2009. évi XXIX. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20) Korm. rendelet
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
- Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése 10/2015. (III.26.) önkormányzati rendelete a hivatali helyiségen kívüli és a hivatali munkaidőn túli házasságkötés, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésének engedélyezéséről és az ezért járó többletszolgáltatás ellentételezéséről.
3. Haláleset anyakönyvezése
Halálesetek anyakönyvezésére a haláleset helye szerinti anyakönyvvezető az illetékes.
A temetkezési vállalkozó megbízás alapján intézheti a haláleset anyakönyvezését is.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő és szerda 07.30-15.00, kedd és csütörtök 07.30-12.00, péntek 07.30-08.30 óra.
A haláleset bejelentéséhez szükséges dokumentumok:
– halottvizsgálati bizonyítvány
– elhunyt személyazonosító igazolványa és lakcímkártyája (útlevél, vezetői engedély)
– elhunyt és házastársa születési anyakönyvi kivonata
– családi állapot igazolás – házassági anyakönyvi kivonat vagy jogerős bontóítélet vagy volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata.
Alkalmazandó jogszabályok:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20) Korm. rendelet.
4. Apai elismerő nyilatkozatok
Az apai elismerő nyilatkozatot személyesen, együttesen lehet megtenni a gyermek születése előtt és után is.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 07.30 – 16.00 óráig.
A várakozás elkerülése érdekében előzetes időpontfoglalás szükséges.
A nyilatkozat megtételéhez szükséges dokumentumok:
– érvényes személyazonosító igazolvány és lakcímkártya
– orvosi igazolás a fogantatás vélelmezhető időpontjáról és a szülés várható idejéről
– elvált/özvegy családi állapot esetén családi állapot igazolás.
Alkalmazandó jogszabályok:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20) Korm. rendelet
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény.
5. Házassági névviselési forma módosítása
Házasságban vagy házasság megszűnése után a házassági név módosítását személyesen lehet kérni.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 07.30 – 16.00 óráig.
A várakozás elkerülése érdekében előzetes időpontfoglalás szükséges.
A nyilatkozat megtételéhez szükséges dokumentumok:
– érvényes személyazonosító igazolvány és lakcímkártya
– eredeti házassági anyakönyvi kivonat
– elvált/özvegy családi állapot esetén családi állapot igazolás.
Alkalmazandó jogszabályok:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20) Korm. rendelet
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény.
6. Születési névváltoztatás
A születési névváltoztatást személyesen lehet kérni anyakönyvvezető előtt. Lehetőség van a születési utónév módosítására – kettő utónév esetén a két utónév sorrendjének cseréje vagy az egyik elhagyása -, a születési családi név és/vagy a születési utónév megváltoztatására.
A születési névváltoztatásra vonatkozó speciális szabályokra tekintettel javasoljuk, hogy a kérelmet megelőzően elektronikusan vagy telefonon érdeklődjenek az anyakönyvvezetőknél.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 07.30 – 16.00 óráig.
A várakozás elkerülése érdekében előzetes időpontfoglalás szükséges.
A születési névváltoztatási kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
– érvényes személyazonosító igazolvány és lakcímkártya
– születési névváltoztatási formanyomtatvány
– az igazgatási szolgáltatási díj befizetését igazoló dokumentum.
Alkalmazandó jogszabályok:
- az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény
- az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII.20) Korm. rendelet
- a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény.
7. Anyakönyvi kivonatok kiállítása
A 2014. július 01. utáni anyakönyvi eseményekről az elveszett anyakönyvi kivonatok pótlását bármely anyakönyvvezetőnél lehet kérni. Ezen időpont előtti eseményekről a kivonatokat az anyakönyvi esemény szerinti Polgármesteri Hivatal anyakönyvvezetőjétől kell igényelni.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV Polgármesteri Hivatal Közigazgatási Iroda,
Anyakönyvi és Hagyatéki Csoport
8200 Veszprém, Óváros tér 9/B. I. emelet
Ügyfélfogadás: hétfő, szerda: 07.30 – 16.00 óráig.
A várakozás elkerülése érdekében előzetes időpontfoglalás szükséges.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
– érvényes személyazonosító igazolvány és lakcímkártya
– más, 18 év feletti személy kivonatának kikérése esetén eredeti meghatalmazás.
Alkalmazandó jogszabályok: