Építményadó
Adóköteles Veszprém Megyei Jogú Város illetékességi területén lévő lakás és a nem lakás céljára szolgáló építmény.
Az adókötelezettség az építmény valamennyi helyiségére kiterjed, annak rendeltetésétől, illetve hasznosításától függetlenül.
Mentes az építményadó alól a magánszemély tulajdonában lévő és életvitelszerű lakhatást biztosító lakás, amely után az Ör. magánszemélyek kommunális adójáról szóló alcím alapján kell helyi adót fizetni. A mentesség feltétele továbbá, hogy a lakás sem egészben, sem részben egyéb szálláshely-szolgáltatás céljára nem hasznosított.
Az adó alanya az, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak. Amennyiben az építményt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya.
Az adókötelezettség a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedését vagy véglegessé válását vagy a használatbavétel tudomásulvételét követő év első napján keletkezik. Az adókötelezettséget érintő változást (így különösen a hasznos alapterület módosulását, az építmény átminősítését) a következő év első napjától kell figyelembe venni. Az adókötelezettség megszűnik (pl. bontás, megsemmisülés) az építmény megszűnése évének utolsó napján. Az építménynek az év első felében történő megszűnése esetén a második félévre vonatkozó adókötelezettség megszűnik. Az építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti.
Az építményadó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete. Az adó mértékét a Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a helyi adókról szóló rendelete tartalmazza.
Az adózónak az építményadóról az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő tizenöt napon belül kell adatbejelentését teljesítenie. Nem kell újabb adatbejelentést benyújtani mindaddig, ameddig az adóalany körülményeiben, az adó tárgyában nem következik be adókötelezettséget érintő változás.
Az önkormányzati adóhatóság az éves építményadót az adózó adatbejelentése alapján, kivetés útján, határozatban állapítja meg.
Benyújtó személye:
Az adózó vagy az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja.
Benyújtás formája és módja:
Az adatbejelentés benyújtható az adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon (letölthető a nyomtatványok címszó alatt). A kitöltött adatbejelentés benyújtható postai úton, illetve személyesen az ügyfélszolgálaton.
Az Elektronikus Önkormányzat Portál (a továbbiakban: Portál) nyitólap itt >> az önkormányzati ASP rendszerben az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne. Személyes megjelenés, postai sorban állás nélkül küldhetik be kérelmeiket, adatbejelentéseiket, ellenőrizhetik adószámla kivonatukat, feldolgozott adatbejelentéseiket megtekinthetik és ingyenesen fizethetnek bankkártyával adót, illetékeket a kiválasztott önkormányzatnál.
Az online ügyintézéshez szükséges a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztüli azonosítás. A KAÜ az alábbi elektronikus azonosítási szolgáltatásokat biztosítja:
- DÁP-mobilalkalmazás
- Ügyfélkapu+ (hitelesítő alkalmazással vagy e-mailes kóddal)
Nyitólap: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
Tájékoztató a Portál használatáról itt >>
Az ügyintézés menete:
1. Ügyintézés bejelentkezéssel a Portál oldalon (ügyfélkapu+ vagy a DÁP-mobilalkalmazás)
2. Önkormányzat kereső: Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
3. Ügyindítás, űrlapok / Ügyindítás
4. Ügytípus
Építményadó:
- ASP-ADO-031 számú Adatbejelentés az épület, épületrész utáni építményadóról
Az e-Papír szolgáltatás igénybevételével olyan ügyekben kezdeményezhető elektronikus ügyindítás, amelyek elektronikus benyújtását nem zárja ki jogszabály, valamint nincs rá rendszeresített elektronikus űrlap a Portálon (pl. az egyedi kérelmek, nyilatkozatok). Az e-Papír egy ingyenes, hitelesített üzenetküldő alkalmazás, amely elektronikus úton összeköti az Ügyfélkapuval rendelkező ügyfeleket a szolgáltatáshoz csatlakozott intézményekkel.
Tájékoztató az e-Papír használatáról: https://epapir.gov.hu/sugo
Ügyfélkapus bejelentkezést követően az alábbi kitöltési módot kell követni:
– Témacsoport: Önkormányzati igazgatás
– Ügytípus: Adóügyek
– Címzett: Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
– Levél tárgya: kötelező kitölteni
– Levél szövege: kötelező kitölteni
– Tovább a csatolmányokhoz (elfogadott formátumok: pdf, doc, docx)
A melléklet feltöltése után „HITELESÍTÉS” gombra kell kattintani. Ekkor a rendszer elektronikus aláírással látja el a dokumentumot, majd tovább a véglegesítéshez és küldés.
A gazdálkodó szervezetek, az adóügyekben elektronikus kapcsolattartásra kötelezett szervezetek, valamint az egyéni vállalkozási tevékenységet folytató természetes személyek elektronikus kapcsolattartásra és elektronikus ügyintézésre kötelezettek.
Azon ügyfelek, akik elektronikus ügyintézésre, illetve elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezettek, szabadon határozhatják meg (rendelkezhetnek arról) a Rendelkezési Nyilvántartásban (RNY), hogy az adóhatóság számukra elektronikus úton a tárhelyükre (tarhely.gov.hu) dokumentumot küldjön.
A Rendelkezési Nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató elérhető itt >>
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az e-mailen érkező bejelentések, kérelmek nem minősülnek elektronikus útnak, így azokat nem áll módunkban befogadni!
Eljárás díja: Építményadó adatbejelentő benyújtása díj- és illetékmentes.
Ügyintézési idő:
Az ügyintézési határidő az adatbejelentésnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóhatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, az ügyintézési határidő harminc nap.
Az ügyet intéző iroda:
VMJV. Polgármesteri Hivatal Adóiroda
8200 Veszprém, Szabadság tér 15.
Ügyfélszolgálat nyitvatartása a földszinten:
hétfőn: 7.30-tól 14.00 óráig
szerdán: 7.30-tól 16.00 óráig
Felvilágosítás és időpontegyeztetés
Az ügyintézés az adózó nevének kezdőbetűje szerint, az alábbi beosztás alapján:
(Eplény adóügyeinek intézése is a lenti, betű szerinti beosztás szerint történik.)
Gecsei Zsófia,
Telefon: +36-88/549-100, mellék: 356
F,G,GY,H,J,L.
Horváth Veronika,
Telefon: +36-88/549-100, mellék: 368
SZ,T,TY,U,Ü,V,W,X,Y,Z,ZS.
Simonné Menczel Tímea,
Telefon: +36-88/549-100, mellék: 366
A,Á,B,C,CS,D,E,É,I,
Mészáros Judit,
Telefon: +36-88/549-100, mellék: 359
K,M,O,Ó,Ö,Ő.
Kis Tímea,
Telefon: +36-88/549-100, mellék: 239
N,NY,P,Q,R,S
Építményadó beszedési számlaszáma 2025. 01. 01-től: 50400209-16290619
IBAN: HU05 5040 0209 1629 0619 0000 0000
Kapcsolódó jogszabályok, rendeletek:
- A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény
- Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
- Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet
- Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény
- A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény
- Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
- 33/2014. (VI.30.) önkormányzati rendelet a helyi adókról
Letölthető nyomtatványok:
Tájékoztató a vállalkozók kötelező elektronikus ügyintézéséről
- Építményadó adatbejelentés (főlap)
- Építményadó adatbejelentés (A betétlap)
- Építményadó adatbejelentés (B betétlap)
- Kitöltési útmutató építményadó adatbejelenéshez
- Megállapodás kommunális, építmény- és telekadóhoz
- Igazolási kérelem határidő elmulasztása esetén
Eplényi nyomtatványok letöltése itt >>
(A dokumentum típusa ablakban a „helyi adó nyomtatványok” kiválasztásával!)