Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések
A projekt címe:
Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések megvalósulása Veszprém város területén
A projekt azonosító száma:
TOP-6.4.1-15-VP1-2016-00001
A kedvezményezett neve:
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
Szerződött támogatás összege: 1.004.417.600 Ft
A projekt összköltsége: 1.004.417.600 Ft
A támogatás mértéke %-ban: az elszámolható költségek 100 %-a
A projekt zárás várható időpontja: 2019. november 30.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásával valósul meg az Új Széchenyi Terv Terület- és településfejlesztési Operatív Programjának keretében.
A projekt tartalmának bemutatása:
A pályázat keretében 4 db önálló projektelem kerül megvalósításra, melyek az alábbiak:
a) Budapest út – Brusznyai Árpád utca – Mártírok útja – Bajcsy-Zsilinszky Endre utca találkozásában körforgalmi csomópontok kiépítése
b) Kerékpárút építése a belváros és a vasútállomás között
c) Kerékpáros nyomvonal építése Szabadságpuszta városrész irányába
d) Kerékpárosbarát városrész kialakítása
A különböző projektelemek tervezett műszaki-szakmai tartalma
1. Budapest út – Brusznyai Árpád utca – Mártírok útja – Bajcsy-Zsilinszky Endre utca találkozásában körforgalmi csomópontok kiépítése:
Ezen projektelem esetében az önkormányzat a Veszprém Megyei Kormányhivatal részéről 2015. november 16-án kiadott építései engedéllyel rendelkezik. Ez alapján az építtető a meglévő szintbeli csomópontok helyett a Budapest út – Brusznyai út – Mártírok út csomópontjában turbókörforgalmat, míg a Bajcsy-Zsilinszky utca – Mártírok út – Kórház utca csomópontjában körforgalmat épít ki. A beruházás során a meglévő gyalogos-átkelőhelyeket áthelyezik és hozzájuk kapcsolódóan új járdákat építenek, továbbá a meglévő járdákat térkő burkolattal újítják fel
2. Kerékpárút a belváros és a vasútállomás között:
A belváros és a Jutasi lakótelep kerékpáros kapcsolata jelenleg nem megoldott, ennek javítására készül a Jutasi út melletti kerékpáros fejlesztés, amely a vasútállomással is biztosítja a kapcsolatot. A Bagolyvári úttól a Munkácsy útig a Séd felöli oldalon 2,0 méter széles kerékpárút és 2,0 méter széles járda kerül kialakításra a meglévő útpályától 1,5 méteres zöldsávval elválasztva. A Munkácsy úti körforgalomtól északra kétoldali kerékpársáv kerül kialakításra a meglévő szegélyek között.
A kerékpárút a Házgyári út jelzőlámpás csomópontján keresztül átvezetésre kerül a vasútállomás irányába.
3. Kerékpáros nyomvonal építése Szabadságpuszta városrész irányába
A szabadságpusztai nyomvonal jelentős része vegyes használatú útként, 3 méter szélességgel kerül kialakításra, kétoldali 1-1 méter széles padkával, kétoldali ráhajtás gátló cölöpsorral és fasorral, kitérőkkel és sárrázókkal. Egy kisebb szakaszon – ahol nem kell biztosítani a mezőgazdasági célú közlekedést – önálló kerékpárút épül.
A 73. számú főúton történő átvezetésnél olyan jelzőlámpás csomópont kerül kialakításra, amely a gyalogos közlekedést is lehetővé teszi az útszakaszon, valamint megoldja a jelenleg is fennálló, közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes gyalogos közlekedést a két oldal között.
A nyomvonal hossza 2.927 méter, amely a Bottrop utcától (Déli intézményközpont) a Berkenye utcáig (Szabadságpuszta) tart.
4. Kerékpárosbarát városrész kialakítása
Az ITP keretében a TOP-6.4.1 intézkedéshez kapcsolódóan Veszprém 10 km „Kialakított kerékpárforgalmi létesítmények hossza” elnevezésű indikátor teljesítését vállalta, melyet fent bemutatott kerékpáros fejlesztések mellett egy kerékpárosbarát városrész kialakításával tud teljesíteni.
A városrészek lehatárolása meghatározott szakmai szempontok szerint történik, amit a jelen projekt keretében elkészült Kerékpáros Hálózati Terv tartalmaz, mely terv javaslatokat ad – utcák szintjére lebontva – a szükséges beavatkozásokról.
A tervek szerint a pályázathoz kapcsolódóan Cholnoky-városrész újulhat meg, és lehet teljes egészében kerékpárosbarát településrész, ahol összesen 2,97 km új kerékpáros létesítmény készülhet el a pályázati felhívásnak és az indikátor definíciós lapnak megfelelően.
A beruházások a tervek szerint a pályázati felhíváshoz igazodva, kerékpárosbarát fejlesztések esetében 2018. október 31-ig, míg a körforgalmi csomópont kiépítése esetén 2019. novemberéig készülhet el.
A fejlesztésekhez kapcsolódóan kötelező elemként kerékpáros közlekedést népszerűsítő és közlekedésbiztonsági célú szemléletformáló kampány is megvalósításra kerül, hogy Veszprém lakossága minél biztonságosabban és tudatosabban használhassa a városban létrejövő jelentős nagyságú új kerékpárforgalmi létesítményeket.
Veszprém Kerékpárforgalmi Hálózati Terv