Természettudományos közoktatási laboratórium
A projekt címe: „Közlekedési infrastruktúra-fejlesztés Veszprémben körforgalmú csomópontépítéssel és hídfelújítással”
A projekt azonosító száma: TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0061
A kedvezményezett neve: Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
Konzorciumi partner: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
A szerződött támogatás összege: 335.394.574 forint
A támogatás intenzitása: 100 %
A projekt megvalósítás időpontja: 2013. június 14. – 2015. február 13.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásával valósult meg az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Programjának keretében
A projekt tartalmának bemutatása:
Veszprém szellemiségének alapvető európai értékrendjét az oktatásban kell és lehet kimutatni. Éppen ezért Veszprém Megyei Jogú Város elsődleges célja a közoktatás modernizációja, a nevelés-oktatás feltételeinek, minőségének javítása, valamint egy olyan közoktatási rendszer kiépítése és költséghatékony működtetése, amely a gyermekek és fiatalok fejlődését, személyiségük gazdagítását segíti elő. A projekt e célokon felül támogatta a pedagógus szakma megújítását, a szociális tartalmú kompetenciák erősítését, a potenciális emberi erőforrások kibontakoztatásának biztosítását és az életminőség javítását.
A projekt keretében egy modern technológiával felszerelt, a korszerű pedagógiai szemléltetés igényeinek megfelelő fizika, kémia, biológia szaktantárgyak oktatását segítő iskolai laboratórium került kialakításra, amely több iskola tanulóit és szaktanárait képes fogadni. A tanterem 2014. április 23-án kerül átadásra ünnepélyes keretek között, az átadón beszédet mondott többek között Porga Gyula, Veszprém város polgármestere, Szauer István, a KLIK veszprémi tankerületének igazgatója, valamint Irányi László, az intézmény vezetője is.
A laboratórium megépítése és korszerű eszközökkel történő felszerelése ugyanakkor a projektnek csupán egy kisebb része volt, a nagyobb feladatot a tevékenységek elvégzéséhez szükséges tudásbázis létrehozása jelentette. Ennek keretében speciális szaktudást garantáló képzések lebonyolítása, kísérletek digitalizálása és terjesztése, az oktatáshoz szükséges széleskörű tananyag kifejlesztése is megtörtént, melyek jelentősen hozzájárultak a színvonalas és gyakorlatias órák megvalósításához.
A kialakításra került modern technológiával felszerelt és a korszerű szemléltetés minden elvárásának megfelelő oktató- és kutatólabor speciális lehetőséget nyújt a diákok természettudományos kompetenciáinak fejlesztéséhez az innovatív, kísérleti tevékenységek végzésével. Az általános oktatási mechanizmusokat kiegészítő és az arra épülő kísérleti és kutató tevékenységek hozzájárulnak a diákok természettudományos gondolkodásmódjának fejlesztéséhez, természettudományos szemléletük formálásához.
A projekt céljai:
- Olyan közoktatási rendszer kiépítése és költséghatékony működtetése, amely a gyermekek és fiatalok fejlődését, személyiségük gazdagítását segíti elő
- Természettudományos ismeretek népszerűsítése
- Egyedi, speciális tehetséggondozás biztosítása
- A természettudományos pályák népszerűsítése
- A természettudományok társadalmi fontosságának erősítése
- A pedagógusok önálló ötleteinek, elképzeléseinek megvalósítása, valamint az így létrejövő innovációk oktatásba való beépítése, az eredmények széles körben való elterjesztése
- Nő azoknak a nyilvános fórumoknak a száma ahol a diákok és a szaktanárok kvalifikáltabb tudásuknak köszönhetően megjelenhetnek
- Olyan tér biztosítása a közoktatásban részt vevő intézményeknek, ahol lehetőség van az együttműködésre a diákok környezettudatos ismereteinek erősítésére
- Infokommunikációs technológiák népszerűsítése
- A partnerintézmények együttműködési kapcsolatainak javítása
- A közoktatás területén bevezetésre kerüljenek új tanulásszervezési módszerek, korszerű oktatási technikák.
A program tartalma:
- Természettudományos laboratórium kialakítása (felújítás, átalakítás)
- Jelentős informatikai és oktatást segítő kísérleti eszközbeszerzés
- Szakmai megvalósítók foglakoztatása
- Tanórán kívüli oktatások szervezése az Ipari szakközépiskola és Gimnázium, valamint a bevont általános iskolák számára
- Tananyagfejlesztés, tanulói és tanári munkafüzetek kialakítása több évfolyamra,
- Digitális labornapló elkészítése és üzembe helyezése
- Kísérletek digitalizálása
- Disszeminációs rendezvények szervezése
- Pedagógiai továbbképzések a megvalósító intézmény és a bevont partnerek tanárai számára egyaránt.
Projektbe bevont más fenntartó által fenntartott nevelési-oktatási intézmények:
- Herendi Általános Iskola és AMI
- Endrődi Sándor Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda
- Tasner Antal Általános Iskola
- Lőrincze Lajos Általános Iskola
- Kinizsi Pál Általános Iskola és AMI
- Padányi Katolikus Gyakorlóiskola – Tótvázsonyi Tagiskola
- Vörösberényi Általános Iskola
- Ady Endre Általános Iskola és AMI
- Gábor Áron Általános Iskola
- Csopaki Általános Iskola
- Irinyi János Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Az Ipari Szakközépiskola és Gimnáziumból 760 fő, a partnerintézményekből 484 fő, azaz összesen 1.244 diák kerül bevonásra a projektbe.