Ugrás a fő tartalomhoz

URBACT IV – NextGen YouthWork

Újgenerációs ifjúsági munka

Urbact Iv Logo

A kezelendő szakpolitikai kihívás

A digitalizáció térhódításával az európai fiatalok egyre több időt töltenek online, és egyre kevesebbet a fizikai köztereken, például ifjúsági központokban. Az ifjúsági munka ott kezdődik, ahol a fiatalok vannak; ezért az ifjúságsegítőknek el kell sajátítaniuk a kulcsfontosságú (közösségi média- és játék-) platformok használatához szükséges készségeket ahhoz, hogy a digitális szférában elérhetők legyenek és kapcsolatba lépjenek a fiatalokkal, tanácsot adhassanak, információt nyújthassanak.

A digitális ifjúsági munka iránti igény kiemelkedően nagy a társadalmi elszigeteltséget, magányt megélő fiatalok körében, szomorúság, depresszió vagy játékfüggőség esetén. Szociális szorongásuk vagy kevésbé fejlett szociális készségeik miatt a fiatalok számos mentális és fizikai akadályba ütközhetnek, amikor az ifjúságsegítőkhöz vagy más szakemberekhez fordulnak a fizikai világban (ifjúsági központok, iskolák stb.).

A legtöbb ifjúságsegítő tisztában van a fiatalok viselkedésbeli változásával, és keresi a módját annak, hogyan lehet jobban alkalmazkodni ehhez a jelenséghez és kihasználni a digitális ifjúsági munka nyújtotta lehetőségeket, online és offline módon is hatékonyan elérni a célcsoportjaikat. Ez azonban kihívást jelent, mivel a megszokott munkamódszerük megváltoztatását igényli.

Az ifjúságsegítők felhasználhatják a kulcsfontosságú társadalmi média- és játékplatformokat, amelyeket a fiatalok használnak, hogy elérhetőek legyenek „saját” fiataljaik számára, hogy online kapcsolatba lépjenek velük, vagy hogy népszerűsítsék offline tevékenységeiket. A legtöbb ifjúságsegítő azonban reaktívan használja ezeket a platformokat; csak egy kisebb csoport használja őket igazán hatékonyan, online szolgáltatások nyújtására és tartalom létrehozására.

A digitális ifjúsági munka révén az ifjúságsegítők nagyobb rálátást nyerhetnek a fiatalok online „életkörülményeire” és számos, a fiatalok számára releváns területet kezelhetnek hatékonyabban, például:

  • mentális egészségi problémák
  • informális tanulás
  • közösségi szerepvállalás, társadalmi és politikai részvétel
  • alacsonyküszöbű hozzáférés az ellátáshoz vagy segítséghez, és a kapcsolatfelvétel hozzáférhető formája
  • tehetségfejlesztés és identitásfejlesztés
  • online csalások, a cyberbullying és a magánélet megsértése elleni küzdelem
  • a trendek és fejlemények korai felismerése és a fiatalok környezetének/világának további megértése.

A projekt célja

A projekt célja, hogy az érintettekkel közösen létrehozza a fiatalok igényeit hatékonyan kielégítő, hibrid (digitális és nem digitális) és fenntartható ifjúsági munka hosszú távú jövőképét és városi szintű stratégiáját.

A jövőkép és stratégia alkotási folyamatát a projektpartnerek ifjúságügyi tapasztalataik megosztásával, a helyi érintett szervezetek, szakemberek és fiatalok aktív bevonásával valósítják meg.

A projekt egyik fő kimenete Veszprémben a tervek szerint egy városi szintű, Integrált Cselekvési Terv, és a terv összekapcsolása Veszprém új Ifjúsági Stratégiájával és más releváns városi stratégiákkal. Várt eredménye az érintettek szorosabb együttműködése a projekt során aktívan működő URBACT helyi munkacsoport keretei között, valamint hatékonyabb (digitális és nem digitális) települési ifjúsági munka megvalósítása.

Veszprém célja továbbá, hogy a Cselekvési Terv a Fenntartható Fejlődési Célok figyelembevételével, lokalizálásával valósuljon meg, felhasználva a Globális Célok a Városokért című URBACT III projekt tapasztalatait, illetve, hogy a közösen elkészített terv a 2023-ban a Hangadó projekt támogatásával megújításra kerülő Veszprém Ifjúsági Koncepcióját szervesen kiegészítse.

Projektpartnerek az URBACT IV Integrált Akciótervezési Hálózatban:

  • Vezető partner: Eindhoven Önkormányzata (Hollandia)
  • Partnerek: Veszprém mellett Klaipeda (Litvánia), Iași/Jászvásár (Románia), Oulu (Finnország), Perugia (Olaszország), Cartagena (Spanyolország), Aarhus (Dánia), Viladecans (Spanyolország), Tetovo (Észak-Macedónia) önkormányzatai.

A projekt időtartama: 31 hónap
A projekt megvalósítási időszaka: 2023. június 1. – 2025. december 31.
Összköltségvetés:
849 999,75 euró (amelynek 71,54%-a Uniós forrás (ERFA és IPA), 28,46%-a pedig önerő)
Veszprém Megyei Jogú Város költségvetése:
62 289 euró (amelynek 80%-a Uniós forrás (ERFA), 20%-a pedig önerő)

Bővebb információ:

A projekt szakmai tartalma

1. fázis: diagnózis és vízió meghatározása, helyi munkacsoport felállítása (6 hónap): a kiinduló helyzet felmérése és rögzítése a résztvevő városokban, az ifjúsági munkához kapcsolódó célok feltérképezésére és összehangolására összpontosít mindegyik város, valamint meghatározza a jövő prioritásait és célkitűzéseit a helyi viszonyokra adaptálva. A város ezt a hálózati vezető szakértő támogatásával és a városokban létrehozott URBACT helyi munkacsoport aktív részvételével valósítja meg. A vezető szakértő személyesen találkozik a témában helyi érintett fő szervezetek képviselőivel, helyi döntéshozókkal.

2. fázis: akciótervezés és az indikátorok véglegesítése (12 hónap): Ez a szakasz arra összpontosít, hogy támogassa a partnervárosokat az Integrált Cselekvési Tervük konkrét összeállításában. A vezető szakértő és az URBACT módszertan alkalmazásával, a helyi munkacsoport szereplői közösen megtervezik a konkrét cselekvések lépéseit, egyes kisléptékű intézkedési terveket pedig tesztelnek.

3. fázis: a megvalósítás előkészítése (9 hónap): a tesztelésből tanultak beépítése a Cselekvési Tervbe, az egyes intézkedések megvalósításához szükséges források meghatározása, a városhálózat keretei között egymás Cselekvési Terveinek szakértői véleményezése.

4. fázis: finálé (4 hónap): Az Integrált Cselekvési Tervek véglegesítése. Az eredmények megünneplése és megosztása, a városhálózat záró találkozói és disszeminációs eseményei.

A projekt várható kimenetei:

Helyi kimenetek: Urbact helyi munkacsoport és ifjúsági munkacsoport megalakítása, helyi hiány- és hatáselemzés, helyi munkaterv (roadmap), helyi Integrált Cselekvési Terv (a végrehajtandó intézkedéseket meghatározó dokumentum: tervezett ütemezés, felelősségi körök, becsült költségek, várható finanszírozási források, nyomon követési mutatók és kockázatértékelés), a terv egy vagy több kisléptékű intézkedésének tesztelése.

Hálózati szintű kimenetek: A nemzetközi városhálózat összes eredményét rögzítő végleges anyagok, amelyek a transznacionális tapasztalatok alapján a leglényegesebb kimenetekre támaszkodnak.

Az URBACT támogatási keret angol nyelvű honlapja >>

Angol nyelvű információ a projektről >>

A projekt Instagram oldala >>


Adatvédelem: 

Vissza az oldal tetejére >>